Ondanks de winterse kou werken de mannen hard om de ketels
schoon te krijgen voor de ketelkeur. De loden prop van de heiketel
wordt losgemaakt om te inspecteren.
De kleppenkasten, veiligheden en de rest van de appendages worden
schoongemaakt. Eén spendel wordt gangbaar gemaakt. De zittingen in de
afsluiters worden licht ingeslepen enz. enz.
De keur van de ketels wordt
vervroegd aangevraagd i.v.m. drukte bij Lloyd's.
Op You Tube duikt een mysterieus filmpje op over een ketelspook....
De ketel van de Hercules gaat na de goedkeuring op naar een goeie 100
dienstjaren. Een geweldig mooie prestatie!
Dennis helpt Irado uit de brand met de "Argo".
Hun vuilvlet heeft (naar later blijkt) een boomstam in de schroef en
raakt
onklaar.
Vrijwilliger "Jan", een eersteklas draaier, maakt vijf nieuwe
deksels
voor de kachel op de bok. Er worden flenzen gedraaid voor de stoompomp.
Diverse onderdelen van de lichtmachine
worden
schoongemaakt
en gepoetst.
Ton van
"Technomotion" komt de cilinder van het
lichtmachientje halen om de
spiegelplaat
en de bakschuif te vlakken.
Februari
Na de ketelkeuringen wordt langzaam aan weer begonnen
met de opbouw van de ketels. Spuikranen en peilglazen worden in orde
gemaakt.
Deksels teruggezet. Hulpstoom stuur- en bakboord in orde gemaakt plus
de afsluiter van de breinpan. Er worden diverse pakkingen gemaakt.
Het rooster gaat terug in de heiketel. Voor de vuurbruggen van de ketel
van de Hercules wordt alvast vuurvast cement gehaald.
Genoeg te doen dus, maar er wordt ook tijd gemaakt om
gezellig
bij te kletsen met vrienden en bekenden die langskomen. Met de kachel
aan, een lekker bakkie koffie of iets sterkers, is het goed toeven in
het
verblijf op de bok. Dennis en René trotseren de kou en gaan met de vlet
even buurten bij René's jongere
broer
Frank die op de stoombok Ajax aan het opstoken is.
Draaier Jan maakt een as om de lichtmachine te kunnen tornen,
nieuwe zuiger- en schuifstang en kruishoofdpennen.
De cilinder van het lichtmachientje wordt opgehaald in Breezand met
als resultaat een schitterend mooi glijvlak.
Maart
De vuurbrug wordt weer opgebouwd met vuurstenen en vuurvast
cement. Er worden roosterbaren aangepast. Een oncomfortabel karwei in
de niet echt ruime vuurgang dat om de twee jaar moet gebeuren.
De onderdelen van de zonnetent worden opnieuw geverfd.
Dennis
gaat aan de slag met letters voor toekomstige nieuwe sponsorborden voor
in de
pijp. De oude zijn magnetisch en zakken door de trillingen van de
stoomfluiten
naar beneden waardoor het soms lijkt alsof we te diep in het glaasje
van de sponsor
hebben gekeken.
Jan gaat aan de slag met de assen van de stoompomp en de
zuigerstangen worden afgedraaid.
De machinekamer bank wordt uit elkaar gehaald en voorzien van een
nieuwe laag vernis. Er komen via Fred heren aan boord die weleens
willen weten hoe
de binnenkant van de sirene eruit ziet. Zij bouwen zelf fluiten en zijn
erg geïnteresseerd. Lees het verslag van Fred.
April
Een brievenbus van flink formaat...deze ontstaat bij
de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden aan de boeiing. Soms kom je er
tijdens het bikken achter dat bepaalde delen niet zo
best meer blijken te zijn als gedacht. Maar gelukkig is de bemanning
niet voor één
gat te vangen. Er wordt een plaatje op maat gemaakt, in het gat
gelast en nieuwe nagels geklonken. Een goeie postbezorger die deze
gleuf nog weet te vinden.
Na ruim 8 maanden wachten, kwam onze kleine uk, nog
origineler dan
we dachten, groot is ons geluk.....
Hierbij geven we kennis van uitbreiding van de vloot. De Hercules
krijgt er een klein zusje bij. De familie Boekweit koopt zoals het nu
gekscherend genoemd wordt "een wrak met potentie". Rond
de "s.s. Goudvisch" zal een eigen Stichting en met de tijd een eigen website opgericht worden. Hoe het allemaal
begon: binnenvaartlog.nl
Mei
De boeiing wordt geschuurd en in de zwart gezet. De bies
rondom gaat eerst in de grondverf en later in de gele verf. Er wordt
een beugel voor de spuipijp in de ketel gemaakt. De bodem van de ketel
in de Apexior 1 gezet. Het veiligheidstoestel gaat weer in elkaar.
Inspectieluiken geïnstalleerd. De waterboot komt om de achterpiek en
ketel te vullen en er wordt vuur gemaakt.
Lloyd's wordt uitgenodigd voor het warm nader. Beide veiligheden,
zowel van bok als van de Hercules gaan er binnen de gestelde norm uit.
De verblijven worden gesopt. De lichtmachine gaat weer in
elkaar en
wordt afgesteld. De houten horren achterop gaan terug op hun plaats.
Kortom, er wordt weer veel werk verzet voordat we de Voorhaven verlaten
voor het eerste evenement van dit jaar
"De Vaardag Sleepboothaven Maassluis".
We vertrekken de middag ervoor al naar Maassluis, dan hebben we de
gelegenheid om bij te kletsen met de andere deelnemers. We beginnen
op zaterdag met een vlootschouw en doen daarna 4 rondvaarten met
passagiers.
Een geslaagd begin van het vaarjaar.
Juni
De zonnetent staat er weer op. Dit vanwege de sponsorvaart
voor Ketel 1.
Traditiegetrouw is het dan slecht weer, en de week ervoor doet ook
niets anders vermoeden, dus Pim doet het verzoek de tent er maar op
te zetten. Gelukkig loopt het dit jaar anders en is het prachtig weer.
We doen een mooi rondje IJsselmonde met de Bedrijfshulpverlenersgroep.
Een paar uur voor vertrek wordt er nog een promotiefilmpje gemaakt voor
het
Maasboulevardfeest dat voor de 25e keer gehouden wordt.
Twee dagen na de vaart kan het vacuümkraantje op de ketel
open.
Dit voorkomt dat bij het afkoelen van het ketelwater onderdruk ontstaat
en daar kan de ketel absoluut niet tegen. Oud ijzer wordt weggebracht,
vuile overalls gewassen in de langzaamwasser op de bok. Uit de opslag
bij de broer van Willem worden
buizen, plat en u-binten gehaald met de Argo. Stellingen op de bok
worden opgeruimd en er
wordt aan de achterlier v/d bok gewerkt. De bok gaat in de rondte en er
worden diverse
hijswerkzaamheden voor de ss Goudvisch verricht. De stuurhut en
machinekamerkap
worden verwijdert.
Juli
Op de bok wordt veel werk verricht deze maand.
Er worden leidingen gebogen/gehecht en gelast. Flenzen en bochten
gemaakt.
Een stoomafsluiter op de voorlier geïnstalleerd. Er wordt een
stoomleiding naar het voordek gemaakt en de hijslier wordt aangesloten.
En er komt ook een
verse stoomleiding
naar de achterlier.
We zijn drie weekeinden onder stoom. Het gaat op
werken lijken.
Op vrijdag doen we een privé-vaart IJsselmonde. De dag erna gaan we
naar de Spuidagen
in Oud-Beijerland. Daar beginnen we met een vlootschouw langs de
burgemeester waarna
er nog een paar rondvaarten met passagiers volgen.
Het volgende weekeinde is voor het Maasboulevardfeest. Het
weer is top
maar door, wat later blijkt, een fout met het plaatsen van de hekken
zijn we bijna niet te zien en te bereiken. Jammer.
De "hekkensluiter" van de maand is de reis naar de
Hardzeildagen in Veere. De bunkers zijn bijna leeg en twee dagen voor
vertrek
bunkeren we nog zo'n 12 ton kolen.
Vanwege het mooie, rustige weer besluiten we over zee te
gaan. Onder de kust net buiten de pieren slaat onverwacht
de mist toe. Wie had dat verwacht? Ook de windkracht is meer dan
voorspeld. Gelukkig werkt de GPS dit keer beter en hebben we genoeg
bemanning om naar tonnen uit te kijken.
Het wordt als vanouds een gezellig weekeinde met veel mosselen, haring
van Dave en pannenkoeken van Cor. Bekijk de
foto's voor een impressie.
Augustus
Het is deze maand alweer 30 jaar geleden dat de 'ouwetjes'
onder ons zich in een waterballet waanden toen de
machine van de Hercules na restauratie weer voor het eerst onder stoom
ging. Overal spoot water uit, maar dat kon de pret niet drukken. Er was
weer leven in het schip na lange tijd. Je moet wel een beetje gek
(mad) zijn om aan zo'n project te willen beginnen.
Zo wordt er op dit moment hard gewerkt aan leidingen en
lieren op de bok om ook hier dit gevoel te kunnen gaan beleven.
De regels en keuringen om de veiligheid aan boord te
garanderen zijn velen en deze maand zijn de brandblussers aan de
beurt en worden weer voor 2
jaar goedgekeurd.
September
De Hercules wordt deze maand twee keer opgestookt voor een
vaart.
De eerste is met de jeugdleden van de club van Hoogaarzen en onderweg
kan ook nog genoten worden van de activiteiten op het water rondom de
Wereldhavendagen in Rotterdam.
Het tweede tochtje volgt op een lezing van het Cultureel
Forum Schiedam dat gegeven wordt vanaf het ponton "Gaston" in de
Voorhaven. De lezing gaat over de watersnoodramp van 1953 waarbij de
persoonlijke belevenissen en herinneringen van enkelen Schiedammers
centraal staan.
Een paar dames vragen voor aanvang van de vaartocht verontrust of er
ook
accommodatie benedendeks is en of het vrouwelijke bemanningslid ook
meegaat, als dit laatste het geval blijkt te zijn gaan ze gerustgesteld
mee en ik geloof niet dat ze er spijt van hebben gekregen.
Oktober
Na een bezoekje aan de notaris en een paar handtekeningen
onder de notulen wordt de nieuwe Stichting Stoomboot Goudvisch deze
maand een
feit.
Voor de aankomende
Furieade wordt vuur gemaakt, proviand
ingeslagen en een nieuwe dynamo wordt aangesloten. Bij de opening wordt
de Furie spectaculair begeleid door een mooie wateract.
Allemaal nieuwsgierig naar het interieur van de George Stephenson van
Dhr. Strik gaan we zaterdag om beurten even buurten.
Na 40 jaar staat er weer stoom op de lieren van de Heibok 4.
Gelijk wordt er van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de GM en de
gasolietanks uit de
toekomstige "Goudvisch" te takelen.
November
Er breekt een spannende periode aan voor de kinderen van
Nederland, het is weer tijd voor de
aankomst van de Sint.
Dit jaar wordt het zelfs voor de volwassenen wel heel erg spannend als
er door dichte
mist genavigeerd moet worden. Hier en daar moeten hulp-sinten het
hierdoor zelfs af laten weten. Maar de kinderen in Vlaardingen en
Schiedam hebben geluk en zien de Sint en zijn pieterbazen veilig aan
wal
stappen. Omdat de Hercules en zijn bemanning hier in Vlaardingen al
zo'n kleine 30 jaar aan hebben
mogen meewerken ontvangt Schipper Kees van de Burgervader een mooi
schildje
als dank.
December
Wie kent niet het gezegde in de scheepvaart koop een
boot....daarom zijn we blij dat er de laatste weken twee nieuwe
vrijwilligers
zich hebben aangemeld. Een alleskunner en een elektricien die al bezig
is om de bedrading na te lopen.
De laatste maanden is er veel werk verzet op en om de Heibok
4 aan leidingen en lieren om de hele boel weer werkend te krijgen. En
op het
dak van de woning kwam een kolenbak en een watertank.
De Hatz, de generator in de achterpiek van de bok is gestart en heeft
gelopen en gaat voor de stroomvoorziening zorgen zodat we zelf onze
stroom kunnen draaien.
We hopen de heibok 4 in 2014 voor het eerst mee te kunnen
nemen naar evenementen om aan het publiek ten toon te stellen.