Januari
|
Het uiterlijk van de Hercules is weer een stapje
dichter richting de bouwperiode; na wat uitproberen is de ankerdavit
op zijn plaats gezet.
De lier achterop de bok is weggetakeld en er komt heel wat
roest tevoorschijn. Er lagen al nieuwe platen klaar maar zelfs zonder
de roest zijn de oude platen nog millimeters dikker dan de nieuwe. Nu
is er ruimte om de aggregaat en de compressor te laten zakken.
Kees brengt met de Argo een
boomstam
naar onze parttime vrijwilliger Fred in Vlaardingen. Hij gaat hier een
nieuwe voormast van
maken.
|
 |
|
Februari
|
 |
Aan het begin v/d maand vriest het en er ligt zelfs ijs in de
voorhaven. Het werk ligt even stil. Na de vorst blijkt niet iedere
booteigenaar zijn zaakjes goed op
orde te hebben gehad en liggen er boten dieper in het water dan
ooit de bedoeling was.
We wonen de jaarlijkse vergadering bij van de Vereniging
Stoomvaart die dit jaar op de "Succes" plaatsvindt in Almere. Het is
leuk om iedereen weer eens te zien en te horen hoe het op de andere
boten reilt en zeilt. We beseffen dat we niet mogen klagen over het
aantal reizen
dit jaar.
Er zijn heel wat boten die minder vaarten in de agenda hebben staan.
|
Maart
|
Aernout en Vincent komen langs en Aernout test de vacuummeter
onder ijdel/vacuum.
F
& L Powerrental komt helpen om de aggregaat te laten
zakken in het ruim van de bok. De compressor heeft Kees zelf al naar
beneden gekregen.
De stoomlier wordt gebracht en geplaatst. Overbodig materiaal wordt
weggehaald en elders opgeslagen. Er gaat heel wat oud ijzer weg.
Het dek van de bok heeft ineens een heel andere uitstraling dan
voorheen (opgeruimder...).
|
 |
|
April
|
|
Er heerst grote bedrijvigheid aan boord deze maand. Dennis
komt met zijn klas van de roeiers een kijkje nemen aan boord.
Watertanks gaan naar beneden in het ruim van de bok. De aggregaat en
compressor worden op een fundatie
gezet en gedeeltelijk gelast en er komen trildempers onder. De
schoorsteen v/d Hercules wordt
geverfd. Er wordt gebikt en geborsteld aan dek. Er wordt een leiding
gebogen voor de stoompomp langs de kolenbunker. De 24 volts dynamo
wordt in de
zij opgehangen. En een driewegkraan wordt geplaatst tussen de
afblaaspijp en de condensor. De kabels voor de GPS
getrokken. De afgewerkte stoompijp wordt afgelast en geslepen. De
opbouw gedeeltelijk in het Zweeds rood gezet.
|
Mei
|
De boeiing wordt in de creme gezet. Het zeil gaat v/d
stuurhut.
De olietank wordt opgehangen. De dames zetten de helft v/h dek in de
groen.
Het mangatdeksel van de ketel gaat erin. De waterboot komt langs en
vult de
ketel met 11 ton water. Nog eens 7 ton gaat in de achterpiek voor
drinkwater.
Er wordt olie uit het stuwblok en de leibanen gehaald en ververst.
Het hor achterop wordt in de owatrol gezet. De machine en lichtmachine
worden uitgeprobeerd. Johan komt langs voor de installatie van de AIS.
En dan op naar het eerste evenement van 2012 Vaardag
sleepboothaven Maassluis. Helaas door de vele regen met minder verf
op dek en opbouw
dan de bedoeling was.
De machinekamer kap gaat in de bruin. De paddestoeltjes voor
de GPS en AIS worden op het dak v/d stuurhut bevestigd. En er wordt 13
ton
kolen bijgeladen.
Er worden nieuwe antennes in de mast bevestigd. Kees haalt
noodvuurpijlen voor de zeereis naar Oostende. En na het kolen laden
gaat het dek opnieuw in de groen.
(De vorige verf was duidelijk niet kolenladen bestendig). Het
reddingsvlot,
eveneens nodig voor de zeereis,
wordt opgehaald en aan één v/d reddingsboeien komt een 20m lijn aan de
andere een lamp.
Op naar Oostende
over zee. Lees het verslag en bekijk
de
foto's.
|
 |
|
Juni
|
 |
Drie evenementen op rij, vol avonturen met reizen over zee.
Het is vaarseizoen en we mogen absoluut niet klagen
over reizen dit jaar. Terug uit het verre "Oostende" maken we ons op
voor het
tweejaarlijkse evenement
Dordt in Stoom. En daarna voor de Havendagen
Terneuzen. Allebei de evenementen blinken niet uit van mooi weer. Maar
ondanks dat genieten we volop. In Dordt varen we op vrijdagavond de
Vlootschouw en op zaterdag en zondag passagiers. We dagen de "Adelaar" en
"Maarten" uit voor een wedstrijdje en winnen. Misschien moeten we hun de
volgende keer eerst op de hoogte stellen dat we een wedstrijd gaan doen....?
Naar
Terneuzen varen we met een geheel nieuwe machinekamerploeg. Dat is even wennen
(vooral aan de moppen van Sjaak) maar al gauw is het ouwe-jongens-krentenbrood. Op de terugweg varen we op met de "Rosalie" en overnachten gezamenlijk bij de Krammersluizen. Bij thuiskomst staat onze vaste machinist Willem ons al op te wachten, blij dat we weer terug zijn en alles goed gegaan is met die lui uit den vreemden. Lees het verslag
van Sjaak.
|
Juli
|
Ook deze maand drie evenementen. De eerste is naar
Oud-Beijerland. Neef Ron gaat mee. Hij hielp de eerste 2-3 jaar mee
aan het opknappen van de Hercules en blijkt nog nooit een reis te zijn
meegeweest. Hij vindt het fantastisch om te zien hoe Kees zijn droom
werkelijkheid is geworden.
De tweede is een thuisreis. Het maasboulevardfeest in
Schiedam.
De derde gaat naar
Zierikzee/Veere.
Het weer lijkt op dat van
vorig jaar. Toen waren zelfs de bedden voorin nat door het onstuimige
weer. We besluiten om de boot in Bruinisse af te meren om de
avondmaaltijd te nuttigen en het weer even af te wachten. Er wordt
gelijk naar de bovendemper gekeken die problemen heeft. Daarna gaan
we het toch proberen en krijgen er geen spijt van.
We arriveren ruim voor donker in Zierikzee. De volgende dag tijdens de
aanbrengwedstrijd
is er zelfs te weinig wind waardoor de wedstrijd ingekort wordt. Op
naar Veere. De zaterdag staat altijd in het teken van de
zeilwedstrijden op het Veerse meer. Zondag een lange terugreis met
familie
aan boord. Het is heerlijk weer waardoor het druk is bij de sluizen.
Hierdoor doen we er
bijna 12 uur over om weer thuis te komen. Een lange ruk, vooral voor de
mannen v/d machinekamer.
|
 |
|
Augustus
|
 |
De bovendemper in de schoorsteen blijkt geheel doorgerot te
zijn. Deze was nog nooit vernieuwt, wat nu toch echt moet gebeuren.
Een erg vies karwei.
De olie van het stuwblok en de leibaanbakjes wordt
vervangen. Er gaat
nieuwe pakking in de peilglazen. De gps krijgt een geheel nieuwe kabel
na voortdurende haperingen. De deksels van de kisten op de koelkast
worden geschuurd en opnieuw
geverfd. Hoeklijnen aan dek in de zwart gezet. Het hor achterop gaat
opnieuw
in de Owatrol. Het achterdek v/d bok wordt gebikt en in de zwart gezet.
Kortom er wordt niet stilgezeten.
Tot onze spijt is vrijwilliger Peet Kristalijn deze
maand voor het laatst. Hij heeft een eerbare leeftijd gehaald en
besloten dat het zo welletjes is. Zijn kennis en aanwezigheid zullen
enorm gemist worden. Peet, Bedankt!
|
September
|
Samen met de Furie en Dockyard IX varen we voor de relatiedag
van de firma Alphatron. Een leuke tocht tussen Maassluis en Rotterdam
met een tussenstop in de Schiehaven waar o.a. geruild wordt van
passagiers. Jeroen, machinist op de Dockyard V, gaat mee. Hij
heeft een werelddag, staat achter de machine en stookt met kolen. Is
weer eens wat anders dan oliestook.
De Argo krijgt een nieuw potdeksel.
De vuren worden schoongemaakt. Het kombuisdak voorzien van een nieuw
laagje groene verf. Het ruim van de bok wordt eens goed opgeruimd. De
achterlier v/d bok wordt op fundatie gezet en vastgehecht aan dek.
De fluiten worden eens goed gepoetst. We doen mee aan de
Wereldhavendagen en hebben
's avonds zelfs een kleine rol in de show.
Op een zonovergoten zondag gaan we naar zee voor een
asverstrooiing. Het is de tweede
keer voor ons en laat wederom een diepe indruk achter.
|
 |
|
Oktober
|
 |
Boven deze website staat de naam stoomsleepboot Hercules en
daardoor wordt misschien weleens vergeten dat de Stichting uit
meerdere vaartuigen bestaat. Ook deze hebben zo hun onderhoud nodig.
Deze maand wordt o.a. de opbouw van de bok in de Havannabruin gezet,
en de fundatie van de achterlier wordt gelast.
Onze roeiersvlet "Argo" wordt onder handen genomen door Dennis en
helemaal opnieuw geverfd. Voor de neus wordt een band afgezaagd en
pasklaar gemaakt
zodat de vlet overal ingezet kan worden zonder schade te maken.
De "Argo" vaart zelfs nog voor onze sponsor met een filmploeg uit
Israël door de havens van Schiedam.
Vóór vertrek naar de Furieade te Maassluis gaat de binnenkant
machinekamerkap v/d Hercules nog even in de witte grondverf. En de
cilinderdeksels in de zilverpaint.
De Furieade is als vanouds een zoete inval en er wordt zelfs een
reünietje gehouden met oud-collega's van Kees uit de berging.
|
November
|
De zonnetent gaat er alvast af voor de
intocht deze maand.
De liggers van de tent gaan in de primer. René maakt isolatieplaten op
de cilinders van de lier op de bok. De dagen vóór de intocht is het een
drukte van belang aan boord. Er wordt opgestookt, gesopt en de letters
gaan
uit de pijp. Alles wordt nagelopen. Er mag natuurlijk niets misgaan als
we de Sint op gaan halen. Eline speelt met de "Argo" een rol tijdens de
intocht en zet later als een volleerd kapitein de kop van de "Argo"
tegen het
ponton om bij te sturen bij de afmeermanoeuvre in de werkhaven.
You go Girl!
Aangezien het vaarseizoen er op zit en de winter er aan komt
gaat het water uit de ketel van boot en bok. Aftappen worden open
gezet. Appendages worden schoongemaakt. Om de invloed van het weer op
het hout
van de stuurhut te beperken gaat er weer een zeil overheen voor de
winterperiode.
|
 |
|
December
|
 |
Dennis ontdekt tot zijn schrik dat één van de zijpontons
van de bok wel erg diep in het water ligt. Het blijkt lek te zijn op de
waterlijn.
Alhoewel hij zoiets nog niet vaak heeft meegemaakt repareert hij dit
vakkundig met hout en snelcement. In januari staat de ketelkeur op de
planning dus komen de mannen nu geregeld zwart thuis. Sommigen van hen
merken dat ze ouder worden bij het draaien in vuurgangen en ketel en
hoewel ze anders erg trots zijn op de kolengestookte vuren genieten ze
er op deze momenten misschien toch iets minder van?
Vrijwilliger Paul komt aan boord met een mooi kado van zijn
vader. Zijn vader is geen onbekende voor ons en was jaren voorzitter
van het zakkendragersgilde in Schiedam maar tegenwoordig woonachtig in
Frankrijk.
Daar liet hij voor de Stichting een mooie bel gieten met de tekst
"1915 ss Hercules" er op. Als in het voorjaar de
nieuwe mast komt krijgt hij hier een mooi plekje in.
Jan Hagendoorn, bedankt!
Wij stomen door naar:
|