Januari
|
Het jaar begint goed met op 10 januari de
nieuwjaarsborrel. Aan de vele uren die ze aan boord besteden zou je het
soms niet afleiden maar de meesten van onze vrijwilligers hebben naast hun
hobby nog gewoon een baan en niet altijd één van 9 tot 5.
Er zijn mannen bij die werken in de volcontinu, of zelfs tijdelijk in
het buitenland en op zee. Dus de ploeg is helaas niet
compleet maar het is wel heel gezellig.
Rik, onze elektricien, begint na het afronden van al het
elektrisch op de bok aan de bedrading op de Hercules.
De kasten van de woning op de bok gaan in de grondverf. Voor de keuring
van de ketels wordt de binnenzijde grondig geschrapt en geborsteld.
Inspectieluiken nagelopen, het watergedeelte van de peilglazen
schoongemaakt. Teveel om op te noemen.
En 's avonds zullen de niet al te jonge vrijwilligers zich met
spierpijn en stramme ledematen afvragen waarom ze ook alweer voor deze
hobby gekozen hebben.
|
 |
|
Februari
|
 |
De vertegenwoordigers van Lloyd's komen aan boord voor de
periodieke keuring van de ketel van de heibok en de Hercules.
Altijd weer even spannend maar het belangrijkste is misschien wel om je
eigen ketel goed te kennen. We hebben het hier tenslotte over een
groot drukvat en dat moet gewoon in orde zijn. Een paar vrijwilligers
grijpen deze gelegenheid aan om een proeve van bekwaamheid in klinken
af te leggen.
Hiervoor is een speciale klink opstelling gemaakt. De proef wordt door
hen met succes afgelegd.
Voor de jaarlijkse vergadering van de Vereniging Stoomvaart
reizen we dit keer af naar het Woudagemaal in Lemmer. Een passende
locatie voor de stoomfanaten en na de vergadering krijgen
we een interessante rondleiding en kijken we onze ogen uit in het
mooie complex dat niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van de
UNESCO staat.
|
Maart
|
Na de ketelkeur kan weer begonnen worden met het opbouwen.
De appendages (afsluiters, kleppenkast, spuikraan, veiligheidstoestel) kunnen terug. De vuurbruggen en
roosterbedden worden weer opgebouwd. Nieuwe pakking op maat gezaagd.
Inspectieluiken teruggeplaatst.
Onze roeiersvlet Argo wordt onder handen genomen.
De motorkist en vloerplaten gaan eruit. De oude motorfundatie wordt
losgebrand en afgeslepen. De bodem gebikt. Een nieuwe fundatie voor de
motor gelast waarna de bodem twee keer in de Apexior No.3 gaat. Hierna
kan de tweedehands Tornycroft erin waarna de motorsteunen worden aangepast en
de motor uitgelijnd.
Rik loopt de elektriciteitskabels in en onder de stuurhut na en de bedrading
naar de schakelkast. De opstappen naar de stuurhut zijn aardig versleten. Er
worden vier
nieuwe gemaakt van ruitjesplaat waarvan de hoeken worden rond gesmeed.
Hoeklijnen pasgemaakt. De oude treden worden losgeslepen
en de nieuwe erop geklonken.
|
 |
|
April
|
 |
De banken aan dek v/d Hercules zijn echt aan vervanging
toe en samen met Bas worden er nieuwe gemaakt. Voor het warm
nader, het laatste onderdeel van de ketelkeur waarbij de
veiligheid er op tijd uit moet gaan, worden de ketels
opgestookt. Bij de testen op de Hercules gaat de veiligheid
er op het gewenste moment uit. Helaas zijn bij de Heibok een paar
van de deksels, van de in totaal acht stuks, tijdens het opstoken,
niet dicht te krijgen.
De ketel moet van druk af en er wordt andere pakking gesneden.
Gelukkig blijft de boel nu wel goed dicht. En blaast ook hier op tijd
de overdruk de ketel uit.
Deelnemen aan de openingsact op
Koningsdag. Wat waren we er trots
op en wat hebben we hard gewerkt en gepoetst om alles op tijd klaar
te krijgen. Familie en vrienden zaten startklaar voor de televisie.
Alle vergaderingen en voorbereidingen ten spijt liep het allemaal
anders dan verwacht. We waren maar enkele seconden in beeld en op een
enkeling van onze vloot na heeft niemand het koninklijke gezelschap
gezien. Gelukkig mocht dit de pret niet drukken. Het werd een soort mini Dordt in Stoom,
en een gezellig samenzijn met de overige bemanningen. In de Rietdijkhaven hadden we de
dag van tevoren een samenkomst waarbij de Oranje wodka van Ketel1 er gretig in ging en er
alvast een toost werd uitgebracht op onze Koning.
|
Mei
|
We gooien de trossen los voor een reis naar
Lekkerkerk waar we de volgende
dag zullen rondvaren voor de Oranjevereniging samen met de Jan de Sterke.
We maken een tussenstop om in de hoek van de Wilhelminahaven een afscheid te
fluiten voor een ongeneeslijk zieke vriend en schipper van de bruine vloot,
waarna we een beetje gelaten de reis vervolgen. Bij aankomst ligt de Jan al aan
het ponton afgemeerd en het wordt een gezellige maar kille avond aan dek met
een lekkere snack en een borreltje om warm te blijven. De volgende dag varen
we af en aan met passagiers en het laatste vaartje is voor de leden van de
Oranjevereniging zelf inclusief een klein nipje. Als we bij vertrek naar huis
nog een heerlijke Chinese maaltijd meekrijgen kan de dag helemaal niet meer stuk.
In de week hierna klinken de stoomfluiten nogmaals voor een passend vaarwel
voor de overleden schipper die op zijn eigen schip door de sluis komt en langs
boot en bok op weg gaat naar zijn laatste bestemming. Het huilen van de sirene
op de bok geeft aardig de gevoelens weer van menig omstander.
De volgende dag wordt met behulp van de havendienst boot de Heibok 4
naar de Florijnhaven gesleept om op zaterdag deel te nemen aan de
Molendag. De mannen hijsen Kleppie in de takels en vervangen de schroef.
's Avonds genieten we van de gezamenlijke barbecue met de bruine vloot en Kees
en Harm bakken een heerlijk visje. Op zondag gaan we op ons gemakje weer terug
naar de Voorhaven.
|
 |
|
Juni
|
 |
De hak van de Goudvisch wordt onder handen genomen,
deze was aardig krom. Met behulp van twee kelderwinchen
en een warmstoker komt hij weer redelijk recht.
De schoorsteen v/d Hercules krijgt een nieuwe verflaag.
Dit is best een vervelend klusje. Eén hand aan de ladder
en de andere voor de verf. Niet fijn, vooral niet als je hoogtevrees
hebt.
Met "Kleppie" de boot naar de overkant verhalen om
kolen te laden, dat was de bedoeling, zoals al vele malen eerder.
De motor van Kleppie gaat steeds harder roken maar de boot
blijft muurvast in de modder steken. Ook onze eigen kilogrammen in de
meertouwen gooien haalt weinig uit, en we moeten het uiteindelijk
opgeven. Maar de kolenwagen is onderweg, dus help wat nu?
Gelukkig is buurman Geert met zijn binnenschip "Renova"
niet te beroerd om een handje te helpen. Hij sleept ons
richting het midden v/d voorhaven en gooit los. Tot onze
verbazing loopt de boot weer vast en moet er opnieuw vastgemaakt
worden. Na nog wat hulp van extra handen aan de wal komt het goed
en liggen we net voordat de kolenwagen arriveert ter plekke en kan er
geladen worden. De volgende dag arriveren de twee ton rookloze kolen
die waren besteld in Engeland. Ze stonden inmiddels in Nederland
en Cor de chauffeur van onze sponsor Ketel 1 heeft ze voor ons opgehaald.
Als Cor arriveert staat Geert weer klaar om te helpen.
Met zijn autokraan tilt hij tweemaal een palet kolen
over zijn auto aan boord van de "Gaston".
Bedankt mannen !!
|
Juli
|
Er wordt al bijna een jaar over gesproken, we gaan naar
Burghsluis voor de finish van de Tour de France op Neeltje Jans.
Mooie gelegenheid om weer over zee te gaan. Het worden mooie/warme
dagen met leuk gezelschap, een barbecue en receptie ter ere van het
35-jarige bestaan v/d watersportvereniging.
Op de dag v/d finish varen we uit met genodigden aan boord vergezeld
door een groep Hoogaarzen. Helaas wordt het noodweer. Iedereen
zoekt een goed heenkomen en de Hoogaarzen keren terug naar veiliger haven.
Als het weer iets lijkt op te knappen komen ze gelukkig terug.
Op moment van finishen breekt de zon door de wolken waarop het bronzen
koor goed van zich laat horen.
De boot blijft in de jachthaven van Burghsluis totdat we vertrekken naar
Zierikzee voor de hardzeildagen. We reizen op en neer en Jurgen, die enigszins
in de buurt woont houdt geregeld de wacht aan boord en benut de tijd nuttig met
verfklusjes en het bijhouden van ketel en vuur.
We fungeren weer als start- en finishschip in Veere en op zaterdag lopen zoveel mogelijk
deelnemers in kledij uit 1928 wat een erg leuk plaatje oplevert. Na de prijsuitreiking
doen we alvast een stukje huiswaarts en overnachten we bij de Krammersluis.
Hierdoor zijn we zondagmiddag niet te laat weer terug in Schiedam.
Wel fijn om de boot na al die dagen weer op zijn vertrouwde plek te zien
liggen. Bekijk de
foto's van de twee evenementen.
|
 |
|
Augustus
|
 |
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, en het
bleef lang onzeker maar na 10 jaar doen we weer mee met
Sail Amsterdam.
Ze geven aardige golven op en dwars in dus laten we het idee varen om
over zee te gaan. We zijn niet de enigen die richting Amsterdam gaan en
bij de Beatrixsluizen is het merkbaar druk. Op het wat saaie Amsterdam
Rijnkanaal benutten we de tijd met wat laatste sop- en poetskarweitjes.
We hebben een mooi plekje aan de Noordwal in A'dam en er komen gelijk
al wat buurtjes kennismaken. De volgende ochtend vroeg komen de gasten
aan boord voor de Sail-In. Op donderdag gaan we in de bloemen, hortensia's dit keer.
We doen iedere dag een rondje op het IJ, wat veel concentratie v/d schippers
vereist, wat een gekrioel. 'S avonds genieten we van het vuurwerk en misschien
nog wel meer van de chaos erna, als iedereen snel huiswaarts wil en het soms
allemaal maar net goed gaat. Zaterdagavond gaan we met alle bemanningen richting
de Elfin waar de verjaardag van Frank, onze voorzitter van de Vereniging Stoomvaart,
gevierd wordt. Zondagmiddag vertrekken we vóór de stremming van de Sail-Out
en overnachten in Vianen. De volgende morgen verlaten we de haven alweer vroeg en
genieten van het ochtendgloren. Rond de middag zijn we terug en eten gezamenlijk nog wat
in de woning op de bok. Het was een fantastisch evenement, hopelijk zijn we er
over 5 jaar weer bij!
|
September
|
We beginnen de maand met het varen voor een privé gezelschap.
Aan het eind van de middag gooien we de trossen los en na
een rondje varen meren we af voor de wal in Rotterdam om met
z'n allen naar het vuurwerk te kijken van de Wereldhavendagen.
De Hercules die in 1915 gebouwd is bestaat dit jaar 100 jaar.
Om hier de nadruk op te leggen pronken we het hele jaar met
een mooie kreet op de boeiing: "Al 100 jaar met het bronzen koor,
deze oude dame gaat ervoor!". Ook wordt er contact opgenomen met
diverse
media om hier aandacht aan te besteden.
Voor Open Monumentendag gaan we met Heibok en boot door de sluis en
meren af
aan de kade van de Buitenhavenweg vergezeld door diverse
schepen van de bruine vloot.
We zijn de hele dag toegankelijk voor bezoek. Hoewel we een
beetje uit de loop liggen en de dag erg rustig begint hebben we
toch heel wat vrienden, bekenden en oud vrijwilligers mogen
verwelkomen. We sluiten de dag af met een gezellige barbecue en
frituur aan dek van de Heibok4.
Tevens wordt deze maand de gasinstallatie gekeurd.
|
 |
|
Oktober
|
 |
Tijdens de voorbereidingen voor het vertrek naar de
Furieade komt
verslaggeefster Ellis van "Schiedam Leeft" nogmaals aan boord.
Ditmaal om wat uitgebreider
verslag te doen van de activiteiten van de stichting.
Dennis maakt op de heenreis naar Maassluis een
Timelapse filmpje vanaf de heibok.
Met Kleppie halen we de nieuwe koelkast voor de Hercules op aan de overkant
van het water. De vorige was oud, een stuk kleiner, en voldeed niet echt
meer tijdens langere evenementen. Op de heibok wordt een mastvoet gemaakt voor een nieuw te plaatsen
mast en Theo gaat verder met het maken van een keukenblok in de woning.
De voorzieningen aan boord van de bok zijn minimaal en beetje bij
beetje komt hier verandering in.
|
November
|
November, de tijd van de
intochten.
Na dagen van voorbereiding krijgen we één dag van te voren te
horen dat als het weer zo blijft de intochten weleens afgelast zouden
kunnen worden vanwege de harde wind.
Gelukkig blijkt op zaterdagochtend dat het spektakel op het
water doorgang kan vinden.
Eerst richting
Vlaardingen, onder begeleiding van onze stoomfluiten en de muziekband op het achterdek
brengen we de Sint en zijn pieten tot aan de Visbank.
Als de Sint te paard het centrum in gaat verlaten wij weer stilletjes
de haven en gaan op weg naar Schiedam. We arriveren rond het middaguur
aan het Hoofd en worden ook hier verwelkomd door een enorme menigte.
Per koets vervolgt de Sint zijn weg, onze taak zit erop en we gaan terug naar onze stek.
In de daaropvolgende dagen wordt de boel vorstvrij gemaakt.
De ketel en de achterpiek gaan leeg, en alle leidingen worden doorgeblazen.
De antennes in de bovenmast v/d Hercules gaan eruit om de bovenmast
te kunnen verwijderen waarna deze in ontweringswater wordt gezet.
|
 |
|
December
|
 |
Op de Hercules gaat de band uit de schoorsteen zodat
het gedeelte van de pijp hierachter behandeld kan worden.
Met behulp van de toprunner van de heibok wordt de voormast
van de boot verwijderd. Een mooie klus voor in de winter want in het
verwijderen en vernieuwen van de elektra gaat heel wat tijd zitten.
De filterbak en overlooptank worden schoongemaakt. De persleiding
van de lensjager gerepareerd. De Goudvisch krijgt een nieuwe schroefas.
Er worden flenzen gesneden voor de koelwateraansluiting van de Argo.
Op de één na laatste dag van het jaar houden we een verlate kerstborrel
met de vrijwilligers die vrij zijn.
Ondanks de sombere voorspellingen qua evenementen hebben we,
al met al, toch geen slecht jaar gehad. Tot in 2016!
 |