Er
worden volop plannen gemaakt, want de Hercules heeft, ondanks dat het
aantal evenementen wat terugloopt, een druk jaar voor de boeg. Naast de
tweejaarlijkse ketelkeuring moet er ook tijd ingeruimd worden voor een
uitgebreide hellingbeurt.
Er zijn bovendien plannen om de Hercules een iets ander
aangezicht te geven. De neus en de luchtkokers zijn nodig aan revisie
toe. Wordt vervolgd....
Februari
Het
plaatsen van het neusje is niet iets wat je 'effe' doet. Het gaat
allemaal in etappes, want het kan er niet in een keer op.
Feitelijk moet het per onderdeel, zoals stafkiel er op lassen, bolder
wegslijpen, hoeklijn pas maken, gaten boren, opvulstuken maken,
klinken, platen aanpassen, gaten boren, klinken, boven hoeklijn
aanpassen, uitslaan, innemen, haaks omzetten, nog meer gaten boren, nog
meer klinken, tussenplaat maken, uitbollen, boren klinken, ring maken,
gaten boren, klinken , anker David uit smeden, oog in smeden,in een
boog trekken, op hoogte maken. De verschillende stappen zijn
hier te volgen.
Maart
De hellingbeurt was een fikse onderneming. Zie
foto's.
Na een ochtend van wachten kwam de inspecteur van Register Holland
langs. De hellingbaas nam de nodige maten op om ervoor te zorgen dat de
onderstutting op de juiste plekken geplaatst zou worden. De druk was
inmiddels van de ketel af en het meeste water verdampt. Dat gaf
uiteindelijk nogal wat gesjor en geduw om de Hercules goed 'om' te
krijgen, zodat ze recht voor de helling zou komen te liggen.
Gelukkig
was er nog een pietsie stoom zodat de kaapstander weer eens aan het
werk kon: dat scheelde een slok op een borrel! Lees hier het verslag over de verhaalreis
terug.
April
Op
verzoek van een aantal modelbouwers (waaronder de HoofdPiet, die vorig
jaar Sint Nicolaas in Vlaardingen begeleidde...) is het oorspronkelijke
lijnenplan uit het archief gelicht en gescand. De tekeningen zijn voor
de verstokte liefhebbers
hier in 2 delen te downloaden.
De ketel is deze maand wederom goedgekeurd. Zodra de kleppen
gestoomd en doorgetest zijn, kan het vaarseizoen weer beginnen!
Mei
Het nieuwe golfbrekertje vordert gestaag.
Oorspronkelijk
had de Hercules zo'n verhoogd voorsteven, maar de Deense marine had er
meer last dan voordeel van en haalde 'm eraf. Met veel passen en meten,
vergelijken met de Furie en kijken naar oude ontwerpen wordt de
Hercules in haar bedoelde glorie hersteld.
Juni
Groot nieuws! De stichting heeft een goede ketel
met alles erop en eraan gevonden voor de Heibok 4. Tegen het eind van
de zomer zal de ketel van heibok Brielle overgehaald worden naar
Schiedam. De ketel is een staande 'field' ketel uit 1959 en heeft 15
vierkante meter verwarmend oppervlak. Werkdruk is 8,5 bar. Alsof er
niet genoeg drukte is qua werk! Maar alle ogen glimmen, want er komt
weer een mooie uitdaging bij...
De ketel van
de Hercules is inmiddels weer onder stoom gebracht en getest. Zelfs het
kompas heeft, met dank aan Jan Visser van de Dockyard V, weer een
goedkeuringsrapport gekregen.
Juli
Het klinken van een nieuwe golfbreker, anno 2009...
Augustus
De voorbereidingen worden getroffen om de nieuwe stoomkar
over te halen naar de Heibok4.
De
spanten beneden zijn opnieuw geklonken, het dek is opgeruimd en in de
teer gezet. En dan is alles klaar voor Stoomketel nr.2. Die moet vanuit
Dordrecht met een dieplader over de weg vervoerd worden. Helaas blijkt
de hijskraan stuk. Wordt vervolgd!
September
De nieuwe heikar is gearriveerd! Op stoomheimachine
clip 1
(en niet te vergeten clip 2 !) is te zien hoe de eerste paal werd
geheid van het Veerhuis aan de Burg. de Jonghkade in Maassluis (met
dank aan 'stoomheier'). De eerste instructies voor het gebruik: de twee
lange palen zijn om het blok te geleiden, een andere lange paal is de
achterpoot van de driepoot (de stelling).
En het korte hout? Dat is voor in de kachel.....
Oktober
De Hercules was ook dit jaar weer aanwezig op de Furieade in
Maassluis. Op
de terugweg twee scheepjes op sleeptouw, waarvan één met een kapotte
koppeling.
November
Helaas voor de kinderen in Vlaardingen dit jaar een erg
verregende intocht. Maar de pret was er niet minder om. Met erg
enthousiaste pieten aan boord werd het toch een geslaagde intocht.
In Schiedam was dit jaar de eer aan Pakjesboot 12.
De Hercules mocht meevaren in de stoet op de Nieuwe Waterweg en liet
vooral van zich horen!
December
Voordat er sneeuw uit de lucht viel is er in het begin van de
maand nog hard gewerkt om de nieuwe golfbreker te voorzien van een
kopbolder.
Er staan voor de Stichting weer veel leuke dingen te gebeuren
in het nieuwe jaar. Maar daarover volgend jaar meer....
Voor nu een fijne jaarwisseling en op naar een goed, gezond
en klinkend 2010!