Scheepsjournaal 2021

Gedane zaken....

Januari


Bij een hobby die draait om stoom gaat alles pas leven als er vuur in de ketel zit. Het is dan ook moeilijk om, na een seizoen zonder vaardagen èn nog weinig vooruitzichten op een evenement, de moed erin te blijven houden. Maar net zoals ieder ander blijven we hopen op betere tijden waarin we langzaamaan terug kunnen keren naar 'normaal'. De ketelkeur is ingepland en er wordt hard gewerkt om alles hiervoor in orde te maken. Na een uitgebreide inspectie door de keurmeester van Lloyd's worden de ketels weer voor twee jaar goedgekeurd.

Op de Goudvisch wordt er gewerkt aan de condensorpijpen buitenboord.


Februari


Op de Hercules wordt er opgebouwd na de ketelkeur. Alle appendages worden teruggeplaatst. De roosterbaren worden weer op zicht in de ketel teruggelegd. De spuipijp wordt gedeeltelijk vernieuwd. De bodem van de ketel krijgt nog een laag Apexior No.1.

Nadat de condensorleiding voor de Goudvisch afgelast is wordt hij leeggeklopt en gespoeld waarna hij getest wordt met luchtdruk. Hierna kan hij aan het casco bevestigd worden. Er wordt een stuk as doorgezaagd en twee flenzen gemaakt. De flenzen worden gehecht, afgelast, afgedraaid en geschuurd, waarna we een tussenas hebben. De fundatie voor het stuwlager wordt gemaakt met boorgaten erin. De handel wordt in elkaar gezet en uitgeklokt. De pomp van de machine gaat verder uit elkaar. Er wordt een nieuwe zuigerstang gemaakt voor de hogedrukcilinder van de machine.

Maart


Omdat de machine van de Hercules al zolang stil staat wordt deze getornd zodat hij niet vast roest op zijn zuigerveren. Lego modelbouwer Jebbo komt langs met het micromodel van de Hercules. Een echt collectors item. We zijn vereerd.

Op de Goudvisch gaat de rest van het casco in de Baril. Op de plaats waar de ketel moet komen te staan komt twee componenten grijs. De hoge- en lagedruk bakschuif van de machine worden geschuurd en in elkaar gezet en de smoorschuif geïnstalleerd. Er wordt een begin gemaakt aan de stuurhut. Het neusje gaat in de witte grondverf, en boven het berghout komt een witte bies. Gelijk een ander gezicht.


April


Deze maand gaat er veel tijd naar de Goudvisch. Van een staalplaat wordt een stoel gemaakt om een lager te dragen voor het roerwerk, deze wordt tegen de voorkant van de stuurhut aangeklonken. Tandwielen en as worden pas gemaakt. Er wordt een gootje gemaakt en geklonken voor de machinekamer ingang tegen de stuurhut. De warmtewisselaar wordt in elkaar gezet. De hogedruk van de machine gaat helemaal in elkaar, pakking erin, lucht erop en gaan. Draaien maar! Er wordt een zuigleiding voor de voorpiek gemaakt en afgemonteerd. De ijken en de golfbreker worden voor de tweede keer wit gelakt. Een begin wordt gemaakt met het afdraaien van de lagedruk zuigerstang. De lagedruk en hogedruk schuifkasten nagekeken en afgesteld. In de achterpiek komt nog een laagje cement. Een stoompompje wordt alvast in orde gemaakt.

Mei


Met het eventuele uitzicht op een evenement worden op de Hercules de inspectieluikjes en het mangatdeksel gemonteerd. De vooronderingang wordt aangepakt. Een deel van de opbouw onder de vooronderdeur blijkt slecht. Er wordt een stuk uitgeslepen en een nieuw stuk ingelast en geklonken.

Voor de Goudvisch wordt de zuigerstang van de lagedruk afgemaakt. Eén stuwasflens zat los, deze weer vastgeslagen. Er wordt ruimte uit de hogedruk krukpenlager van de machine gehaald, ook de hoofdlagers worden nagekeken. Zuiger en stang van de lagedruk worden in elkaar gezet. De machine laten draaien op lucht. Alles in orde. Een deel van het onderwaterschip gaat in de anti-fouling. De bovenkant van de machine gaat in de zilverpaint. De roerstang aan dek wordt in elkaar gezet. De bakboord kleppenkast wordt uit elkaar gehaald en schoongespoeld. De veiligheid bij elkaar gezocht en deels geborsteld en in de aluminiumverf gezet. De horizontale roerstang wordt uitgelijnd. Er wordt een verticale as voor het roerwerk gedraaid en een geïmproviseerd roertje in de stuurhut gemaakt. In de ketel worden de afgebroken tapeinden van de rookkast uitgeboord en opgetapt.


Juni


Op de Hercules worden de strevels (de houten latten waarover de zonnetent gespannen is) opgeknapt. Eén patrijspoort van het achteronder wordt vervangen en in een andere gaat nieuw glas. In het voor- en achteronder wordt div. schuurwerk verricht. Het berghout gaat in de visolie.

Op de heibok worden de toprunner, het joleind en de hoofdtakel uit de poten gehaald ter voorbereiding van de opknapbeurt van de hijsstelling. Op de 'Gaston' (het ponton) wordt een onderstopping gemaakt om straks de poten op te leggen. Het hijsblok wordt met behulp van een brander uit elkaar gehaald.

Op de Goudvisch wordt er aan de elektriciteitskast gewerkt. De laatste vulplaten worden onder de machine gelegd waarna alles wordt vastgebout en de lagedruk leistrippen worden op de leibaan gemonteerd. Het laatste afwateringsgat in de bodem wordt dichtgelast. Na zeven jaar is het eindelijk zover. De Goudvisch wordt met een grote kraan van Tuk Kraanverhuur, en met dank aan de Restauratie Werkplaats Schiedam, van het ponton af getakeld. Binnen no time drijft ze in het water. Een raar gezicht, het casco is op de machine na leeg en ligt hoog op het water. De bijna 5 ton wegende ketel wordt er gelijk in gehesen. Nu de kraan er toch is kan de ketel voor de toekomstige Henderika ook gelijk verplaatst worden op het ponton.

Juli


De focus verplaatst zich deze maand naar de Heibok 4. Dankzij een bijdrage van het Fonds Schiedam Vlaardingen kan het A-frame worden aangepakt. Met behulp van een grote kraan (wederom met dank aan de Restauratie Werkplaats) wordt het A-frame plat op het gekoppelde ponton gelegd. In de dagen daarop volgend worden alle blokken, sluitingen en tuien losgemaakt en opgeruimd. De blokken gaan uit elkaar. Er wordt gebikt en geborsteld aan top en poten. Aan weerszijden worden vlaggenmasten bevestigd. Het geheel gaat in de twee componenten grijs. Er komen vier beugels voor de verlichting op het A-frame waarvoor elektriciteitskabel ingevoerd wordt. Het hele frame krijgt een fris blauw kleurtje.


Augustus


Op de Hercules breekt door roestvorming bij de aansluiting de wc pot van zijn voet. Dit levert onverwachts extra werk op. De afvoer en de aanzuigleiding blijken ook heel slecht te zijn. De pijpdoorvoer wordt weggeslepen en een nieuwe doorvoer gemaakt. Helaas moet hiervoor een deel van het nieuwe plafond in het vooronder er weer uit.

Op de Heibok gaat het werk verder aan het A-frame. De lampen worden aangesloten. Toptakel en joleind blok gaan terug in top. De gereviseerde blokken worden opgehaald bij De Ruiter Staalkabel evenals de sluitingen en nieuw hijsmateriaal. De tuien worden in elkaar gezet, het toptakel joleind ingeschoren. Een soort van ingewikkeld klusje. De blokken krijgen hun eerste laag geel. Met een kleine bok van buurman Peter wordt het frame een meter opgetild zodat de delen die op de blokken rustten ook geverfd kunnen worden.

Op de Goudvisch werkt de timmerman aan de kooi in het vooronder en er wordt een begin gemaakt voor een werkbank in de machinekamer.

September


De buitenzijde van de stuurboord boeiing van de Hercules krijgt een opfrisbeurt. Er wordt dagen gebikt, geschuurd, gesmeerd met Owatrol, zwarte menie, zwarte grondverf en lak. Ook de ankerdavid en bolders krijgen een behandeling. Het neusje wordt geschuurd en weer in de witte lak gezet. De letters worden opgehaald. Zo ook de gele bies. Er komt weer water in de achterpiek en de waterkranen worden nagelopen.

De 'Gaston' wordt verhaald en de Heibok4 komt opzij. De triple, bestemd voor de Henderika, die op de zijkant van de Heibok stond wordt van de bok op het ponton geschoven m.b.v. balken en kettingtakels. Daarna met de bok opgehesen en netjes op het midden van het ponton geplaatst. Hierna wordt de bok op de Goudvisch gesteld waar de ketel weer uit wordt gehesen voor div. werkzaamheden. Voor de verlichting van het A-frame wordt een doorvoer door het dek gemaakt en er komt een schakeldoos in het ruim van de bok.

Op de Goudvisch komt een hoeklijn om de werkbank. Deze wordt geklonken en in de Owatrol gezet. In het vooronder wordt een begin aan de kasten boven de kooi gemaakt en aan de elektriciteit gewerkt.


Oktober


Doordat een groot deel van de Fortunaweg open ligt is het een grote uitdaging geworden om aan boord te komen maar als dat gelukt is wordt er vrolijk door geklust. We hopen nog op een Sinterklaasintocht dit jaar en daarom gaat alvast het zeil van de stuurhut. Het vooronder wordt deels weer ingeruimd en gesopt. De gasinstallatie wordt gekeurd. De Argo, onze roeiersvlet, wordt ingezet om de Henderika, het schip dat gegund is aan één van onze vrijwilligers, te verslepen naar de Buitenhavenweg. Daar wordt de motor die naar het motorenmuseum in Papendrecht gaat, eruit gehesen.

Op de Goudvisch gaat de binnenzijde van de werkbank eerst in de grondverf daarna in de witte lak. Er worden gaten geboord voor de hoofdschakelaar van de accu's en er worden twee doorvoerpijpjes gemaakt door het dek bij de voorbolders voor de navigatieverlichting. In de flens voor het veiligheidstoestel op de ketel worden gaten aangepast.

November


Is niet gebruiken dan toch echt achteruitgang? In de ketel op de Heibok wordt een fieldpijp vervangen. Ook de rest maar controleren. Met een hamer wat tikproeven op de pijpen en helaas, het worden er negen! Gelukkig hadden we nog een voorraadje van de vorige eigenaar liggen. Hoewel we na twee jaar stil liggen met de Hercules heel blij zijn met een reisje levert het wel veel werk op. Gelukkig wil machinist Willem wel een week van zijn vakantie aan boord besteden. En in alle eerlijkheid, zonder hem was het allemaal niet gelukt. Er wordt op maandag, na het vullen van de ketel, al begonnen met opstoken. Op donderdag is een warm nader gepland voor de LLoyd's. Helaas ontdekt Willem bij 10 kg druk dat er water uit de rookkast komt en dat is niet goed. Omdat de vertegenwoordiger van Lloyd's al aan boord is wordt er naar de vereiste 11 kg door gestookt waarna de veiligheid er netjes op tijd uitgaat. Er blijken 3 vlampijpen lek en die zullen gestopt moeten worden. De hele middag draait de machine om de opgebouwde stoomdruk weer kwijt te raken. Er blijken nog maar 2 complete stoppers voorradig te zijn en op vrijdagochtend moet er nog één bijgemaakt worden. Hierna gaan Kees en Willem om de beurt de nog warme ketel in om de stoppers aan te slaan. Rond het middaguur is de zware klus geklaard en kan er weer vuur in de ketel. Dan nog 'even' een paar uurtjes doorstoken. Alsof er niets gebeurt is varen we op zaterdagochtend netjes op tijd de Vlaardingse haven binnen met de Sint. Een feest als vanouds. Na afloop doen we met een klein groepje vrijwilligers een rondje Rotterdamse havens, een deel samen met de Volharding 1. Wat hebben we dit gemist!


December


Alles wordt vorstvrij gemaakt. De machine v/d Hercules in de vaseline gezet. De waterpomp onder de condensor gedemonteerd en de machine getornd.

Op de Goudvisch gaat de timmerman met frisse moed door met het intimmeren van het vooronder. Naast een bank, kooi en kastjes is er nu ook een tafel waaraan voor de eerste keer een borreltje gedronken kan worden. Waar, door verschillende vrijwilligers en visite, gretig gebruik van wordt gemaakt. Voor de kolenbunkers worden schuiven gemaakt die worden voorzien van hijsogen en handvatten. Er komen vloerplaten in de machinekamer, een fundatie voor de stoompomp en door de elektricien wordt er verder gewerkt aan het elektra.

En we brengen licht in de donkere dagen. In de top van de Heibok komt een grote verlichte ster.

Blijf ons volgen in